تکنیکهای مقابله با فشارهای روانی و استرس

یشگیری از فشارهای روانی :

علت کارهایی که مردم می کنند چیست ؟


 تنها رفتارهای ما ،اعتقاد وباور است ،اعتقادات ما است که باعث می شود یک عمر احساس بد بختی و یا برعکس زندگانی خود را با خوشی بگذرانیم .عقیده سبب می شود که یک نفر انیشتین شود و یک نفر ابوعلی سینا  یا یک نفر به صورت قهرمان درآید ونفر دیگر نداند اصلا چرا بدنیا آمده است . ونیز باید بدانیم که اعتقادات ما نقش بسیاری در پیشگری از فشارهای روانی را ایفا می کنند . تکنیکهای بسیاری جهت پیشگیری از فشارهای روانی وجود دارد که هرفرد با توجه به منابع شخصی ، مثل اعتماد به نفس ،خونسرد بودن ،انسجام وتعادل خود را از دست ندادن واستوار بودن می تواند به پیشگیری از فشارهای روانی بپردازد .

   

الف – تکنیکهای روانشناختی مقابله با

استرس :                                                                                      

       1-      کسانی که می دانند چه پیش می آید نسبت به کسانی نمی داند چه در پیش است بهتر      قادرخواهند بود با فشارهای روانی مقابله کنند .

2-      یادگیری مهارتهای ویژه مورد نیاز در موقعیتها ی تنش زا می تواند افراد رادر مقابله موثر یاری دهد ، چنانچه بسیاری از حوادث کوهنوردی ،ناشی از نارسائی آموزش وعدم آمادگی لازم دراین زمینه است .

3-      یادآور شدن نیروی عظیم روح انسان ،که می تواند بر هر گونه درد ورنج ومانع ومشکلی غلبه کند .

4-      در معرض مشاهده قرار الگوهایی که که به طریقی موثر با فشار های  روانی مقابله می کنند نیز می تواند به کسانی که در موقعیتهای خطرناک قرار دارند کمک کند .

5-      حمایت اجتماعی از موجودیت شخص به میزان کافی ، هم در آسیب پذیری و هم در مقابله وی ،با فشا روانی نقش عمده ای دارد .

 

 

ب – تکنیکهای مقابله با استرس از دیدگاه  قرآن :                                                                                       

 یکی از عواملی که تاثیرات استرس را به حداقل میرساند ،اعتقادات مذهبی ودینی است .مسلمانانی که قرآن را هدایتگر وراهنمای زندگی خویش می دانند، براساس تعالیم قرآن با مشکلات و سختی های زندگی بسیار موفق تر برخورد می نمایند ، که چند شیوه را ذکر می نمائیم :

1-      مشکلات را جزئی از زندگی دانسته ، لذا به پیشواز مشکلات ر فته وانتظار وقوع آنرا دارند .

2-      مصائب ،مشکلات وناگواریها را بعنوان امتحان ، خواست ،قضا وصلاحدید الهی تلقی کرده ،بدینوسیله آنها را مورئ ارزیابی قرار می دهند .

3-      در برابر عئامل استرس زا ،امید به گشایش وحل آنها در وجودشان باقی است وآینده را روشن می بینند .

4-      برخی از مصائب را ناشی از گناهان خود دانسته ولذا به اصطلاح خویش از آنها پیشگیری بعمل می آورد

5-      علاوه بر موارد فوق الذکر ،قرآن رهبردهای خاص را در برخورد با فشارهای روانی به مسلمانان  توصیه مینماید که عبارتنداز :نماز ، صبرومقاومت ، توکل ،دعا ،توبه وذکر ، توجه به امور باقی و دل کندن ار امور فانی . بنابراین می توان گفت ایمین نقش مهم واساسی در قدرت روحی و روانی شخص دارد وافراد هر چه ایمان قوی تر و محکم تری داشته باشند در پیشگیری موارد و استرس  بسیار موفق تر خواهند بود .

 

  

ج – تکنیکهای رفتاری فیزیولژیکی مقابله با

استرس :                                                                               

یک روش بسیار سالم در این مرحله پیشناهد می شود که به خاطر سپردن آن هم ساده است ،که عبارتند از: بخورید ،بنوشید و شاد باشید .

1-      بخورید : یک رژیم غذایی متعادل و سالم در پیشگیری و کاهش فشارهای روانی بسیار موثر می باشد در صورتی که در این مورد مشکل دارید ، می توانید به پزشکان و کارشناسان تغذیه مراجعه نمائید  . که دراینجا فقط یک مورد ساده ذکر می شود . خوردن مقدار یادی شیرینی باعث افزایش قند خون شده و 2ساعت به طول می انجامد تا قند خون پائین بیاید ،پائین آمدن قند خون باعث می شود که میل شما به شیرینی زیاد شود . بهتر است که به مقدار کافی نان ،حبوبات ،برنج ، ماکارونی بخورید .اینها بمدت طولانی تری ارژی برای شما تامین می کنند و بالا وپائین رفتن مقدار قند خون را که بعلت قند اضافه است کاهش می دهد .


2-      بنوشید: بطور متوسط شما روزانه نیاز به 8لیوان آب دارید و نوشیدن مقدار کافی از مایعات برای افراد فعالی که عملیات امدادونجات را انجام می دهند لازم است .وکم شدن آب بدن خطرات عمده ای را برای شما دارد .از مصرف بیش از اندازه مواد کافئین دار خودداری کنید .همانطور که می دانید کافئین ماده ای است که باعث می شود آدرنالین در خون آزاد شود و باعث افزایش فشار خون و در نتیجه افزایش فشارهای روانی می شود و با محدود کردن مصرف نوشیدنیهای نسکافه دار مثل چای     و قهوه شما می توانید فشارهای روانی را کاهش دهید .


3-      شاد باشید : یک شخص شاد آسیب زیادی از فشارهای روانی نمی بیند مهم این است که روش زندگی شما تعادل داشته باشد . از محصولات تنباکو استفاده نکنید ،زیرا این محصولات ایجاد کنند فشارهای روانی هستند .به طور منظم ورزش کنید که ورزش از بین برنه بسیار خوبی برای فشارهای روانی است  .

 

کاهش فشارهای روانی :                                                                                                                      

کاهش فشارهای وقایع بحرانی ،برنامه جامعی است که قابل دسترسی از طریق بسیلری از بخشهای ایمنی جامعه می باشد ،این برنامه شامل موارد زیر است :


1-      آموزش مقابله با فشارهای روانی قبل از زمان سانحه : این آموزشها به شما کمک می کند تا اطلاعاتی را که در برخورد با سوانح و فجایع نیاز دارید در اختیار شما قرار گیرد .


2-      حمایت روانی توسط افراد هم قطار در صحنه حادثه : این کار یا باید بوسیله سرویسهای حمایتی حوادث وخیم در محل حادثه در موقعیتهای پر تنش از حادثه دیدگان ، یا بوسیله خود شما صورت گیرد .


3-      کنکاش منتقدانه فشارهای روانی ناشی از سوانح و فجایع : این اقدام جهت کم کردن واکنشهای رفتاری   و اقدامات لازم امدادگران در موقعیتهای خاصی که قرار میگیرد . شامل جلسه ای بین امدادگران ومسئولین با آموزشهای ویژه می باشد که هدف از آن اجازه بحث آزاد در مورد احساسات ، ترسها و شرایط روانی موجود در منطقه می باشد و راه کار های لازم جهت حل مشکلات روحی –روانی  امدادگران و مردم در اختیار  امدادگران قرار می گیرد .

در پایان برای تمرین ودرک بهتر این موضوع یکی از مشکلاتی را که ممکن است در جریان سوانح و فجایع در شرایط و موقعیتهای مختلف با آن روبرو شوید را با مربیتان مورد بحث قرار دهید در این زمینه بعد از ریشه یابی کردن هر مشکل به راه کارهای عملی آن بپردازید و نتایج حاصل را بصورت جمع بندی شده بوسیله یکی از کارآموزان تحویل مربی شود . چند نمونه از مشکلات معمول در فجایع : مرگ یک همکار یا مصدومیت شدید یک دوست ، مشکلات  داخلی روحی –روانی وتنش هایی که ممکن است در یک اروگاه در بین مردم بوجود آید ،کودکان بی سر پرست در اثر سانحه ، مشکلات کاری بین امدادگران و ...


سنگها و خواص اعجاب انگیز


دنیای زیبای سنگ ها

 

 

الماس

                                                الماس به تقویت مثانه و کلیه ها کمک می کند و از بوجود آمدن سنگ کلیه و مثانه جلوگیری می نماید. الماس برای از ابین بردن بیماری (( عسرالبول)) (بند آمدن ادرار) مفید است. لذا پیش نهاد می کنند که آن را بر روی چاکرای خاجی ( شکم) قرار دهند. 

گذاشتن الماس بر روی شکم سبب رفع بعضی از ناراحتی ها و مشکلات دستگاه گوارشی و مسمویت ها و تقویت معده و روده ها می شود. 

همراه داشتن الماس برای زن حامله که زایمانش نزدیک است، مفید بوده و وضع حمل او را آسان می کند. 

استفاده از الماس به ویژه گذاشتن آن روی روی چاکرای پیشانی و چاکرای تاج برای تقویت اعصاب و درمان بیماری صرع و رعشه بسیار مفید است، به مغز نیرو و انرژی می دهد

قوه حافظه و استعداد را تقویت می کند،

اندیشه و ذهنیات را پاک می کند و نیروهای منفیس و اندیشه های فاسد را دور می نماید. 

محافظت در برابر افکار منفی و سحر و جادو ازدیگر ویژگی های این سنگ می باشد.

الماس سبب شانس و برکت و خوش بختی در صاحبش می شود .

الماس به تقویت مثانه و کلیه ها کمک می کند و از به وجود آمدن سنگ کلیه و مثانه جلوگیری می نماید .

استفاده از این سنگ برای رفع مشکلات جنسی  بسیار مفید است .

بعلاوه اینکه تقویت کننده هوش و حافظه می باشد.

 

زمرد

خواص و فواید زمرد :

                                         زمرد سنگی بسیار پر انرژی و دارای خواص فراوانی است .

                                         این سنگ سبب ازدیاد محبت بین زن و مرد ، تقویت حس عشق ورزی ، همدردی ، صداقت می شود و به عنوان نماد عشق ، باروری ، دانایی ، امید و برکات شناخته می شود .

                                         از زمرد به عنوان طلسم خوشبتی و قدرت جاودانگی و محافظ در برابر امواج و موجودات منفی ، تخیل و الهام بخش

                                         یاد می شود . همچنین سبب دور شدن حشرات می شود .

                                         این سنگ هماهنگ کننده جسم ، قلب و روح می باشد ، با انرژی فوق العاده ای که به شما می بخشد ، خاصیت ضد پیری داشته و سبب افزایش ادراکات شهودی و نبوغ ، توانگری و ثروت می باشد .

                                         زمرد سبب تقویت مغز ، حافظه ، قدرت بیان و ضریب هوشی می شود .

                                         همچنین تقویت سیستم ایمنی بدن ، معده ، چشم ، قلب ، کلیه ، دندانها،  ، ترشح تیروئید ، ارتباطات ، سیستم لنفاوی شده و باعث تسکین درد های : ستون فقرات ، مفاصل ، رماتیسمی و سر می شود .

                                         همراه داشتن زمرد برای زنان حامله بسیار مفید است .

                                         زمرد سنگی بسیار پرانرژی و دارای خواص فراوانی است. استفاده از این سنگ برای جلوگیری از مبتلا شدن به بیماری صرع بسیار فایده دارد. به ویژه برای کسانی که زمینه ارثی این بیماری در آن ها وجود دارد.به همین دلیل، در گذشته نیز پادشاهان در هنگام تولید فرزندانشان تکه ای زمرد را بر گردن آنان می آویختند تا به صرع مبتلا نشوند، اما برای کسانی که به بیماری صرع مبتلا شده اند، چندان کارساز نیست.

                                         احکمای ایرانی و یونانی خواص طبی زمرد را به این ترتیب می دانند. هر کسی زمرد را به همراه داشته و یا آن را به شکل دارو استفاده نماید، ناراحتی و درد معده او را درمان می نماید، حرکت نبض را تیز و عادی می سازد، روح را تقویت نماید.

                                         همچنین قرار دادن زمرد بر روی چاکرای سر و تاجی برای درمان بیماری پارکینسون مفید است؛ زیرا برای برقراری تعادل در سیستم عصبی بسیار اهمیت دارد و علاوه بر جلوگیری از حمله های عصبی، دردهای عصبی را نیز می کاهد.

                                         آویختن زمرد بر گردن و هم چنین گذاشتن آن بر چاکرای قلب در درمان گرفتگی رگ ها و بیماری های خونی و نیز درمان ضعف عضلات قلبی و تپش قلب و تقویت آن، بسیار مفید است.

                                         همچنین برای درمان خونریزی داخلی به ویژه اسهال خونی مفید است. نگاه به آن نور چشم را زیاد کرده و آب زمرد بیماری های چشمی را بهبود می بخشد.

                                         همراه داشتن این سنگ برای زنان حامله مفید است و بستن زمرد بر ران زن حامله در هنگام زایمان، زاییدن را آسان می کند.

                                         از دیگر خواص زمرد که بسیار به آن اشاره شده، مفید بودن آن برای دستگاه گوارش است. گذاشتن آن بر روی چاکرای خورشیدی، مجاری کیسه صفرا را پاک و فعال می کند و سبب تقویت معده و درمان زخم معده می شود.

                                         زمرد دو نیروی انرژی بخش و آرام بخش دارد و برای تسکین درمان دردهای ناحیه ستون فقرات و عضلات، گذاشتن مستقیم سنگ زمرد بر قسمت های دردناک و ماساژ با آن مفید است.

 

فیروزه نیشابور

 

خواص  سنگ  فیروزه نیشابور       Neyshabour Turquoise :

                                         ایجاد تعادل و تنظیم چاکرای چهارم و پنجم و ششم

                                         سنگ ماه تولد شهریور ، مهر ، آبان ، آذر ، دی ، بهمن ، اسفند

                                         سنگی آرامش بخش و تسکین دهنده اعصاب

                                         برای رفع افسردگی و خستگی

                                         کارایی سیستم ایمنی بدن را افزایش می دهد

                                         کمک به ترمیم بافتها

                                         دارای اثرات ضد التهابی و زدودن سموم

                                         تصفیه ریه ها

                                         تخلیه گلو درد

                                         تقویت چشم ها و درمان آب مروارید

                                         کمک به درمان روماتیسم، نقرس، مشکلات معده، و بیماری های ویروسی

                                         پاک کردن مراکز انرژی بدن اثیری 

                                         پاکسازی ذهن

                                         نماد سخاوت ، صداقت ، و محبت

                                         در جادوها و طلسمات عشق و محبت استفاده می شود

                                         حرز عظیمی در برابر حوادث و بلایا

                                         جهت گشایش امور و رفع مشکلات بسیار کاربرد دارد

 

کریستال کوارتز(در نجف)

                                         خواص کریستال کوارتز :

                                         سنگ در نجف ( نام علمی آن کریستال کوارتز است )

                                         تابش دهنده و منعکس کننده ی نور و انرژی روحانی به سمت بدن

                                         سنگ نماد ذهن و کمک به تمرکز و افزایش توانایی های ذهنی و باز نمودن ذهن

                                         تصفیه روحی و روانی 

                                         دارای قدرت محافظ در برابر سحر و جادو

                                         کمک به ارتباط با ارواح و دنیای متافیزیک

                                         با تحریک سیستم ایمنی بدن آن را تعادل می باشد

                                         تزکیه و پاکسازی اندام های بدن

                                         به عنوان یک پاک کننده روح 

                                         اتصال ابعاد فیزیکی با ذهن 

                                         به عنوان تقویت کننده قدرت در شرایط سحر و جادو است

                                         کریستال اغلب برای محافل و مراسم مذهبی استفاده می شود

                                         اثری روشنگر و مفید بر روی همه ی چاکرا می گذارد

                                         در طول مدیتیشن فضای روحی و معنوی خواصی به فرد می دهد

                                         به عنوان "شفا دهنده" شناخته شده با افزایش انرژی فکر تاثیر گذاری مستقیم شخص را بر محیط و سایر افراد بالا می برد

                                         در پاکسازی همه ی چاکراها نقش عظیمی دارد

                                         تعادل و تنظیم چاکرای هفتم ( دارای تاثیر مستقیم بر روی هفت چاکرا)

                                         سنگ متولدین همه ی ماهها ،  مشترک بین تمامی بروج

 

عقیق سیاه

خواص  سنگ عقیق سیاه:

                                          ایجاد تعادل و تنظیم چاکرای اول

                                         سنگ ماه تولد فروردین ، خرداد ، مرداد ، شهریور ، آذر

                                         سنگ قدرت ، جسارت ، صبر و استقامت

                                         افزایش قابل توجه اعتماد به نفس

                                         دفع چشم زخم  

                                           دفع انرژیهای منفی

                                         از بین برنده ی غم و اندوه

                                         افزایش کنترل بر خود و قدرت تصمیم گیری عاقلانه

                                         تشویق شادی و خوشبختی

                                         کاهش اختلالات استخوان ، مغز استخوان و خون

                                         برای دندان ها مفید است

                                         باعث ایجاد تعادل در میل جنسی می شود

                                         برای کمک به تغییر عادت های بد و اختلالات رفتاریست

                                         سنگ قدرت دادن برای ورزشکاران و یا افرادی که تحت استرس شدید روحی و روانی قرار دارند

                                         مفید برای افرادی که دمدمی مزاج هستند

                                         درمان بیماری های پوستی

                                          ترمیم زخم آلوده و همچنین عفونت های قارچی ، التهاب و حتی آفتاب سوختگی

                                         در دوران باستان به عنوان محافظت در برابر جادوی سیاه مورد استفاده می گرفت

                                         انیکس عقیق سیاهى است که اغلب داراى شیارهای ىسفید رنگ است .

                                         سنگ انیکس جریان خون را تحریک میکند.

                                         انیکس حس شنوایى رابهبود مى بخشد.

                                         هم چنین انیکس ناخن، پوست، چشم، پا و موها را تقویت مى کند.

                                         انیکس از ریزش مو مى کاهد.

                                         این سنگ سستى و کاهلى را برطرف مى کند و ناراحتى هاى گوش و معالجه آن را برعهده میگیرد.

                                         انیکس نیرو و قدرت میدهد و در مبارزه با به ستوه آمدن و نیروهاى منفى، ما را حمایت میکند و استوار میسازد.

                                         سنگ انیکس مختص علائم قوس (آذر) جدى (دى) و دلو (بهمن )است .

 

زبرجد 

خواص  سنگ  زبرجد (پریدوت):

                                         تعادل و تنظیم چاکرای سوم و چهارم 

                                         سنگ نماد شادی و سرزندگی 

                                         مجذوب کننده و سحر انگیز

                                         محافظت در برابر امواج منفی و بیماری ها

                                         سفید کننده دندانها

                                         آرام بخش

                                         پاک کننده بسیار قوی هاله

                                         مشهور است باعث کندی روند پیر شدن سلول ها می گردد

                                         توسعه دهنده ی قدرتهای ذهنی

                                         الهام بخش و برکت دهنده

                                         تقویت ستون فقرات ، بافت ها و شبکه خورشیدی

                                         متعادل کننده احساسات ، گردش خون ، حساسیت ها

                                         کمک به هضم غذا

                                         جلوگیری از لختگی خون 

                                         از بین برنده ی ترس و استرس

                                         تسکین درد های پشت

                                         درمان افسردگی ، ناراحتی های قلبی ، نفخ ، التهابات لوزه ها و گلو 

                                         قدرت خلاقیت و آگاهی را زیاد می کند

                                         این سنگ باعث شادی ، خلق و خوی خوش و روحیه ی شاداب در فرد می شود

                                         برطرف کننده گرفتگی صدا

                                         فعال کردن معده

                                         فعال کننده غدد هیپوفیز و محرک در سیستم‌های عصب سمپاتیک

                                         کاهش سردردهای میگرنی و ناراحتی‌های پوستی و اگزما و آکنه

                                         گذاشتن این سنگ بر روی چاکرای قلب در هر روز علاوه بر از بین بردن ناراحتی های قلبی و جلوگیری از لخته شده خون سبب می شود تا غم و افسردگی ناشی از آن و نفرت و حسادت از دل و روح پاک گردد و روحی لطیف و بخشایش گر به وجود آورد. زبرجد برای تقویت دستگاه هاضمه بدن به ویژه هضم غذا و رفع یبوست و نیز سم زدایی از کبد مفید است. 

                                         هم چنین این سنگ برای رفع بیماری های پوستی به ویژه اگزما، اکنه و جوش های صورت بسیار تاثیر می‌گذارد. از این رو، خوب است تکه ای از زبرجد را برای چند ساعتی در آب بگذارند و آب را بر روی پوست های حساس بمالند. 

                                         زبرجد ناراحتى هاى قلبى را از بین مى برد و قلب را نیرو مى بخشد.

                                         زبرجد گردش خون را بهبود میدهد.

                                         همچنین زبرجد براى بیمارى هاى اندام هاى داخلى بسیارموثر است.

                                         اشخاص حساس به زمان لازم است که گردنبندى از زبرجد با خود داشته باشند زیرا این سنگها همچون داروهاى محرک است.

                                         سنگ پریدوت یا زبرجد در ما ایجاد روشن بینى و بصیرت میکند و بر علیه اندوه و ناراحتى ها مبارزه میکند .

                                         زبرجد یا پریدوت تحت علائم جوزا (خرداد) و شیر (مرداد) قرار دارد.

 

عقیق شرف الشمس

 

                                         عقیق شرف الشمس

                                         زمانی که بنویسد و آن را در کفن مرده قرار دهد آن میت ایمن شود از عذاب قبر.

                                         کسی آن را نوشته و همراه خود دارد، در حفظ خداوند باشد و ...

                                         هرگاه پیش سلاطین و بزرگان رود و (نگین شرف الشمس که دعا بر آن نقش شده است را) با خود دارد، مورد قبول ملک قرار می گیرد و خداوند حمایت می کند او را از شر آن ها.

                                         حامل این اسماء در همه جا پیروز و منصور می باشد و مقهور می شود هر که با آن شخص دشمنی کند.

                                         هر که با خود دارد، سحر و نظر بد از او دور و باطل شود.

                                         و هر کسی که بسته باشند (حاجتی داشته باشد) و (نگین شرف الشمس که دعا بر آن نقش شده است را) با خود دارد به برکت این اسم اعظم الهی گشاده گردد. (حاجت روا شود.)

                                         کسی که زندانیش طولانی شده باشد و (نگین شرف الشمس که دعا بر آن نقش شده است را) با خود دارد زود خلاص شود.

                                         برای مصروع و کسی که مرض غش کردن دارد و کلیه بیماری های بدن، اثر دارد.

                                         برای دختری که بی شوهر مانده، شرف الشمس را با خود دارد، شوهر کند.

و کسی که در سفر رود و (نگین شرف الشمس که دعا بر آن نقش شده است را) با خود دارد از شر قطاع طریق و و دزدان و راهزنان و حوادث بد سفر در حفظ الهی باشد.

برای هر امر مکروهی شرف الشمس را به دست کند، ایمن شود از آن مکروه و ناخوشایند.

و زمانی که شرف الشمس را نوشته و بر پرچم لشکری باشد، آن لشکر منصور و پیروز برگردد.

برای بیدار شدن برای نماز شب این شرف الشمس را با خود داشته باشد ، سحر خیز شود.

از جمله خواص کلی این اسماء برای اسقام و اوجاع و دردهای بدن و برای امراض و تعجیل عافیت، مجرب مجرب است.

سنگ نماد روح و حس تعالی و حس روحانی و رشد

مفید جهت محافظت و دفع امواج منفی 

افزایش  رزق و روزی

رنگ زرد آن بیشتر در بهبود مسائل مالی استفاده میگردد 

باعث ایجاد حس آرامش و عزت نفس شده و تفکر را بهبود می بخشد

از بین برنده ی ترس

باز کننده ی چاکرای گلو و بیان افکار و احساسات

ایجاد خلاقیت و افزایش طول عمر و برکت زندگی، نماد خوش شانسی

تقویت ریه ها ، معده و کبد و دستگاه تولید مثل

درمان قاعدگی بیش از اندازه در خانم ها

بهبود زخم ها

 

یاقوت قرمز

خواص و فواید یاقوت قرمز : 

                                         آویختن یاقوت قرمز بر گردن ، مانع لخته شدن خون در بدن گردیده و از سکته جلوگیری می کند .  

                                         اگر کسی یاقوت قرمز به همراه داشته باشد به بیماری های ویروسی خطرناک و واگیر دار مبتلا نمی شود . 

                                         اگر کسی دائما یاقوت قرمز به همراه داشته باشد در چشم مردم با هیبت و شکوه جلوه گر می شود و کسب و درآمدش رونق می گیرد. همچنین سبب خوش شانسی و ثروت می شود . 

                                         سبب ایجاد خوشبختی ، افزایش مهر و محبت ، عشق ورزی ، اعتماد به نفس و آرامش در فرد می شود . باعث پیوند زوجین میشود . 

                                         غم را از شما دور میکند و شادی را ارمغان می آورد . از این رو یاقوت قرمز را دلیلی برای شادابی و آرامش می دانند . شجاعت را تقویت میکند .   

                                         برای تنظیم گردش خون و دستگاه گوارش مفید می باشد . با ایجاد آرامش در فرد برای اعصاب و عضلات بدن مفید است . 

                                         همچنین نقش یاقوت قرمز در تقویت حس بینایی ، کلیه ها، چشم ها و حس بویایی مورد توجه بسیاری از مردم قرار گرفته است . 

                                         برای بیماری های خونی توصیه شده ، درد قاعدگی را کاهش داده و در زمینه ناباروری و ناتوانی جنسی مفید می باشد 

                                         یاقوت قرمز برای درمان بیماران قلبی و مبتلایان به سرطان خون به کار رفته و عامل تصفیه و تنظیم فشارخون است .

 

یاقوت کبود

خواص و فواید یاقوت کبود : 

 

نام دیگر آن سفایر می باشد. نماد قداست، عقل و خرد است. 

                                         آویختن یاقوت بر گردن ، مانع لخته شدن خون در بدن گردیده و از سکته جلوگیری می کند .  

                                         اگر کسی یاقوت به همراه داشته باشد به بیماری های ویروسی خطرناک و واگیر دار مبتلا نمی شود . 

                                         اگر کسی دائما یاقوت به همراه داشته باشد در چشم مردم با هیبت و شکوه جلوه گر می شود و کسب و درآمدش رونق می گیرد. شجاعت را تقویت میکند . 

                                         نماد شانس، وفاداری، ثروت و برکت است . 

                                         همچنین یاقوت سبب ایجاد خوشبختی ، عشق ورزی و آرامش در فرد می شود . ضد اضطراب و بی خوابی می باشد . 

                                         باعث جذب محبت و پیوند زوجین میشود ، برای دختران دم بخت نیز خوشبختی می آورد . 

                                         غم را از شما دور میکند و شادی را ارمغان می آورد . از این رو یاقوت را دلیلی برای شادابی و آرامش می دانند 

                                         سبب جذب انرژی های مثبت و عزیز شدن در جمعو ضد طلسم می باشد . 

                                         یاقوت کبود سنگی بسیار پرانرژی بوده و نیروی پاک سازی و شفابخشی فوق العاده ای دارد . 

                                         برای تنظیم گردش خون و دستگاه گوارش مفید می باشد

                                         اعصاب را تقویت و آرام می کند . 

                                         برای بیماری های صرع ، رعشه ، سردردهای عصبی و میگرن مفید است . 

                                         همچنین برای درمان افسردگی ، سرگیجه و بی خوابی کاربرد موثری دارد . 

                                         برای تسکین دردهای روماتیسمی و مفصلی ، دردهای جراحی و نقرس نقش موثری دارد . 

                                         برای رفع جوش های صورت و حساسیت های پوستی و شوره سر مفید است 

                                         برای درمان تیروئید و بیماری های لوزالمعده و تقویت تارهای صوتی و درمان لکنت زبان نیز به کار می رود . 

                                         نقش یاقوت در تقویت حس بینایی ، کلیه ها، چشم ها و حس بویایی مورد توجه بسیاری از مردم قرار گرفته است .

 

یاقوت زرد

خواص و فواید یاقوت زرد : 

                                         استفاده از یاقوت زرد برای تنظیم متابولیسم بدن و تقویت دستگاه گوارش به ویژه روده ها مناسب است . 

                                         آویختن یاقوت بر گردن ، مانع لخته شدن خون در بدن گردیده و از سکته جلوگیری می کند .  

                                         اگر کسی یاقوت به همراه داشته باشد به بیماری های ویروسی خطرناک و واگیر دار مبتلا نمی شود . 

                                         اگر کسی دائما یاقوت به همراه داشته باشد در چشم مردم با هیبت و شکوه جلوه گر می شود و کسب و درآمدش رونق می گیرد. 

                                         یاقوت زرد از خستگی های روحی می کاهد و بر نشاط روح می افزاید و برای کسانی که خواب های پریشان و کابوس می بینند ،مفید است . 

                                         همچنین یاقوت سبب ایجاد خوشبختی ، عشق ورزی و آرامش در فرد می شود . باعث پیوند زوجین میشود . 

                                         غم را از شما دور میکند و شادی را ارمغان می آورد . از این رو یاقوت را دلیلی برای شادابی و آرامش می دانند . شجاعت را تقویت میکند . 

                                         یاقوت زرد بدن را از سموم پاک کرده و ناراحتی های کبد و کیسه صفرا را برطرف می سازد . 

                                         همنچنین برای تنظیم گردش خون و دستگاه گوارش مفید می باشد . با ایجاد آرامش در فرد برای اعصاب و عضلات بدن مفید است . 

                                         همچنین نقش یاقوت در تقویت حس بینایی ، کلیه ها، چشم ها و حس بویایی مورد توجه بسیاری از مردم قرار گرفته است . 

 

عقیق خزه ایی

خواص  سنگ  عقیق خزه ایی(عقیق درختی) Moss Agate : 

                                         ایجاد تعادل و تنظیم چاکرای سوم و پنجم

                                         سنگ ماه تولد اردیبشهت ، خرداد ، مرداد ، شهریور

                                         جهت کسب ثروت و رونق اقتصادی و موفقیت های مالی کاربرد فراوانی دارد

                                         از بین بردن درد گردن

                                          نماد ثروت، شادی و طول عمر

                                         باعث کاهش حساسیت به آلاینده های محیط زیست و آب و هوا

                                         عزت نفس را بهبود می بخشد

                                         افزایش قدرت بیان و ارتباطات

                                         اعتماد را ترغیب می کند

                                         افسردگی ناشی از عدم تعادل مغز را درمان می کند

                                         درمان کم آبی

                                         سرماخوردگی و آنفولانزا و تب را کاهش می دهد

                                         بیماریهای قارچی و عفونت پوست را درمان می کند

                                         بهبود کارایی چشم ها و دهان

                                         خستگی را تسکین می دهد

                                         بهبود مشکلات قند خون و بی اشتهایی و مسائل مربوط به غذا

                                         استفاده جهت پاکسازی و بسط هاله و افزایش انرژی بدن


یشم

خواص  سنگ  یشم  (جید Jade: 

                                         ایجاد تعادل و تنظیم چاکرای چهارم

                                         سنگ ماه تولد فروردین ، اردیبهشت ، خرداد ، مهر

                                         یشم نمادی از آرامش و خلوص است

                                         جذب موفقیت و رفاه و خوشبختی

                                         ثبات شخصیت و افزایش خودکفایی 

                                         آزاد نمودن ذهن از افکار منفی

                                         تصفیه ارگان های بدن

                                         برای درمان مشکلات کلیه و غدد آدرنال

                                         کمک باروری و زایمان

                                         تعادل مایعات بدن 

                                         سنگ آرمانی برای ارتباط با ارواح و دنیای متافیزیک

                                         محافظ و سپر در مراسم روحانی و مذهبی

                                         برای طول عمر کاربرد فراوانی دارد

                                         محافظ بسیار قوی و به ویژه برای کودکان در برابر بیماری

                                         برای کمک به درک بهتر از جنس مخالف

                                         بسیار عالی برای رونق کسب و کار و برکت زندگی

                                         در حالات التهابی بدن، یک اثر آرام بخش دارد و به دستگاه عصبی آرامش می‌دهد

                                         یشم یک ترمیم کننده قوی است و باعث بازسازی سلولهای عضلات، استخوانها و سایر بافتها می‌شود.

                                         بر روی دستگاه عصبی سمپاتیک موثر است

                                         این سنگ بر روی دستگاه عصبی انسان به عنوان یک سنگ آرام بخش اثر می‌کند و در بهبود اختلالات خواب، خستگی و تحریک پذیری موثر است

                                          از نظر جنسی، مقوی و نیروبخش است

                                         استفاده از این سنگ در بهبود بیماریهای قلبی، فشار خون بالا، زخمها، خستگی و سردرد موثر است

 

کهربا

کهربا(amber):

خواص و فواید کهربا : 

کهربا در حقیقت صمغ فسیل و سخت شده نوعی درخت می باشد که در بعضی از آن ها حتی گیاهان و حشرات نیز دیده می شود . براید درمان ناراحتی پوستی مفید می باشد . آلودگی های پوست را به خود جذب میکند .

کهربا برای تقویت عضلات ، تقویت رباط ها ، همچنین درمان آرتروز  ، التهاب مفاصل و بیماری های پوستی کاربرد دارد  و نیز برای درمان بیماری های عصبی به ویژه میگرن و تعادل بخشهای متلف مغز مفید است. 

 کهربا یا «سنگ آرامش دهنده» نوعی کریستال است که به اعصاب شخص آرامش می بخشد.

• انرژی های منفی را از فرد دور می کند و او را تشویق می کند که زندگی را زیاد سخت نگیرد.

• این سنگ همچنین در طی مراقبت های بعد از عمل جراحی می تواند آرامش دهنده هیجانات و عواطف باشد. 

خواص کهربا بطور خلاصه :

درمان آرتروز

درمان التهاب مفاصل

درمان آسم

درمان آفت

درمان آلرژی

درمان اگزما

درمان برونشیت

درمان تورم پاها

درمان اختلالات ستون فقرات

درمان تبخال

دفع چشم بد

درمان خارش پوست

درمان درد صورت

درمان دمل و کورک

تحریک رشد

درمان زخم ها

درمان زونا

درمان انحراف ستون مهره ها

درمان سرفه

جزو سنگ های پیشانی وحامی

درمان سیاتیک

درمان سیا سرفه

درمان تصلب شرایین

درمان شوره سر

درمان صفرا

درمان عفونت

تقویت عضلات

تقویت رباط ها

 

تاثیر بر بدن: کهربا از جمله سنگ های شفابخش و بسیار متنوع و نیرومند است و عملی شگفت انگیز بر علیه آلرژی ها، اگزوما و بثورات پوستی دارد. همچنین آلرژیهایی که از حیوانات و گرده های گل ایجاد می شوند و تب یونجه و غیره ... را شفا می بخشد. 

 

این سنگ درد دندان را در بچه ها، ناراحتی های ریشه دندان در افراد بالغ و سایر ناراحتی های دهان و ... را درمان می کند.مالیدن کهربا بر لثه نوزادان ، ناراحتی دندان درآموردن نوزاد را تسکین می دهد . 

التهابات مفاصل، بیماریهای مزمن، رماتیسم و دردهای کمر و پشت را کاهش می دهد. بعلاوه این سنگ کمک بزرگی به دردهای ناحیه گلو، زکام، تب، دردهای چشم،‌گوش و عفونتهای مجرای تنفسی مانند برونشیت، سرفه و آسم می کند. کهربا سوخت و ساز را در بدن افزایش می دهد. و عملکرد کبد و تیروئید را حمایت می کند. زخم ها و التهاب هایی که در قسمت زانو، ساق پا، تهیگاه و ماهیچه های بدن صورت می گیرند، توسط کهربا نیز درمان پذیرند.

 

اثر بر روح و روان: این سنگ باعث تمایل ما به درمان بیماریها و حفظ تعادل در بدن می شود. کهربا نیروی اراده را افزایش می دهد و ما را در درمان پیش از موقع حمایت می کند تا آن را بی اهمیت فرض نکنیم.


توپاز

خواص و فواید توپاز : 

مصریان باستان این سنگ را با خدای خورشید در ارتباط می دانسته اند. بومیان آفریقا نیز از آن در مراسم دینی خود استفاده میکرده اندو به وسیله ی آن ، با دنیای ارواح ارتباط برقرار میکرده اند . 

                                         این سنگ آرام بخش بوده و سبب تقویت خلاقیت می شود .از این رو برای هنرمندان خلاق انتخاب بسیار مناسبی می باشد . 

                                         انرژی حیاتی بدن را افزایش میدهد و سازمان بدن را تنظیم و فعال میکند .

                                         سبب خودباوری و شادابی روح و بهتر شدن خلق و خو می شود .

                                         از این رو برای ایجاد جذابیت در شما و همچنین رفع افسردگی و بیحالی و بی خوابی مفید می باشد. 

                                         برخی توپاز را باعث ایجاد جذب ثروت و آسایش می دانند. 

                                         برای درمان بیماری های کبدی و پوستی بسیار موثر است 

                                         علاوه برتقویت غدد فوق کلیه و تنظیم آن ، برای تسکین دردهای ناحیه پشت و ستون فقرات فایده دارد . 

                                         تاثیر بسیار فوق العاده توپاز در درمان کم اشتهایی, ناراحتی های فک , پر اشتهایی روانی و چاقی ، از طریق تنظیم متابولیسم بدن می باشد . 

                                         استفاده از توپاز غده هیپوفیز و اعصاب را تقویت می کند و به سردردهایی که منشاء عصبی و استرسی دارند (نظیر میگرن) کمک فراوانی می کند.

 

چگونه نشستن!

بیشتر افراد جامعه درصد بالایی از ساعات روزانه خود را چه در محل کار و چه در خانه به صورت نشسته آن هم به صورت نادرست سپری می‌کنند. البته این نشستن‌های طولانی‌مدت می‌تواند خطرآفرین باشد و سلامت‌تان را تهدید کند. آیا با عوارض ناشی از بد نشستن آشنا هستید؟ چطور می‌توان با این مشکلات مقابله کرد؟


بد نشستن

آرتروز‌ بیماری شایعی است که به دلیل شرایط نادرست بدن مثلا نشستن غیراصولی، دو زانو نشستن و حتی ایستادن در وضعیت غلط بروز می‌کند.

 

در چنین شرایطی سطح مفصلی با گذر زمان دچار تغییراتی می‌شود، استحکام استخوان‌ها کاهش یافته و سیستم عروقی کند شده و تغذیه سطوح مفصلی کاهش می‌یابد.

 

سطوح مفصلی که غضروفی است، شروع به ساییده شدن می‌کند و استخوان‌سازی‌های نابجایی ایجاد می‌شود و در نتیجه با افزایش سن احتمال ابتلا به آرتروز هم افزایش می‌یابد.

 

‌شایع‌ترین آرتروز مربوط به زانوست و آرتروز ستون فقرات در رتبه بعدی قرار می‌گیرد. علت بروز این آرتروز که در سنین پایین هم دیده می‌شود فشار زیاد به کمر است. این مشکل در افرادی که هنگام نشستن اصول سلامت را رعایت نمی‌کنند، بیشتر از بقیه دیده می‌شود.

به علاوه بد نشستن شایع‌ترین علت درد گردن به حساب می‌آید.

 

گردن درد عارضه مهم بد نشستن

افرادی که در طول روز زیاد پشت میز می‌نشینند و با رایانه کار می‌کنند، به دلیل طرز نشستن نامناسب، دچار گردن درد می‌شوند، چراکه وقتی گردن رو به بالا و شانه‌ها حالت افتادگی دارند به گردن فشار زیادی وارد شده و عوارضی مثل درد گردن، درد پشت گردن، درد شانه، درد دست، سردردهای مداوم، درد نوک انگشتان و درد‌های مختلف بدن و حتی درد در ناحیه قلب بروز خواهد کرد و اگر این عوارض جدی گرفته نشود به آسیب دیسک، اختلال در سیستم عصبی، افسردگی و دردهای مزمن سر منجر می‌شود.

کاربران رایانه، حسابداران، خیاطان، آرایشگران، دندانپزشکان و افراد پشت میزنشینی که امور دفتری دارند، بیشتر از افراد دیگر در معرض ابتلا به دیسک گردن قرار می‌گیرند

درمانی برای گردن درد

اولین راهکار برای درمان درد گردن، اصلاح حالت نشستن است و در مراحل بعدی می‌توان از ورزش‌هایی که مربوط به حرکات شانه، سر، گردن و عضلات عمق گردن می‌شود، استفاده کرد. به عبارتی افرادی که از درد گردن رنج می‌برند، باید به تقویت عضلات گردن بپردازند.

 

همچنین به بیماران، درمان دارویی نیز توصیه می‌شود. البته فیزیوتراپی می‌تواند به درمان گردن درد کمک کند؛ به شرطی که به صورت روزانه باشد. اگر این حرکات به صورت پی در پی انجام نشود، تاثیرات آن، بعد از مدت کوتاهی از بین می‌رود.

 

بنابراین مهم‌تر از انجام فیزیوتراپی، حرکات فعال و مداوم فرد برای کاهش گردن درد است. در این بین نباید فراموش کنید اگر نشستن بیمار اصلاح نشود و گردن درد ادامه پیدا کند، در اثر فشارهای مکانیکی و حرکات ایجاد شده‌ بتدریج دیسک‌های گردن از حالت طبیعی خود خارج شده و در نهایت بیرون زدگی دیسک اتفاق می‌افتد.

 

افراد در معرض خطر

کاربران رایانه، حسابداران، خیاطان، آرایشگران، دندانپزشکان و افراد پشت میزنشینی که امور دفتری دارند، بیشتر از افراد دیگر در معرض ابتلا به دیسک گردن قرار می‌گیرند.

 

برای برخی بیماران حرکات گردن به خصوص خم شدن گردن و حرکت سر به عقب بسیار دردناک است و همچنین بعضی بیماران هنگام خم کردن سر به جلو احساس برق گرفتگی در تمام ستون فقرات می‌کنند.

 

در بیمارانی که دچار علائم ناشی از فشار روی ریشه عصبی می‌شوند، در مرحله اول درمان‌های طبی شامل استفاده از گردنبند، مصرف داروهای ضد التهابی و سرانجام ورزش‌های گردن توصیه می‌شود. اکثر بیمارانی که دردهای ناشی از فشار عصبی دارند، با این درمان‌ها بهبود می‌یابند، ولی بیماران مقاوم به این درمان‌ها نیازمند عمل جراحی هستند.

 

وقتی شانه‌ها می‌افتد

از جمله عوارض دیگر بد نشستن، افزایش احتمال بروز واریس است، چراکه پاها در حالت آویزان قرار می‌گیرد. برای پیشگیری از این مشکل، هنگام نشستن‌های طولانی مدت قوز نکنید، از یک زیر پایی مناسب استفاده کنید و شانه‌هایتان را رو به بالا نگه دارید.

 

در عین حال، افتادگی شانه‌ها نیز به دنبال نشستن‌های غیراصولی بروز می‌کند که نه‌تنها باعث ظاهر نامناسب اندام فرد می‌شود، بلکه دردهای شایع شانه‌ای را به همراه دارد و گردن درد و درد ستون فقرات را نیز تشدید می‌کند.

 

برای رفع این مشکل باید به فیزیوتراپیست مراجعه کنید تا به کمک نرمش‌های مخصوص از شر این مشکل خلاص شوید. یکی از این تمرین‌ها این است که در حالت ایستاده قرار بگیرید. با دست راست مچ دست چپ را پشت تنه گرفته و سعی کنید دست‌ها را به سمت عقب بکشید. این حرکت باعث کشش بافت‌های نرم اطراف شانه می‌شود. هر تمرین باید حدود یک دقیقه طول بکشد. سپس استراحت کرده و تمرین را با دست دیگر انجام دهید.

 

روش صحیح نشستن

قبلا تصور می‏شد که بهترین حالت نشستن حالتی است که فرد کاملا صاف و با زاویه 90 درجه بنشیند. در حالی که بررسی‌های جدید نشان داده است که راست نشستن بهترین حالت نشستن نیست.

 

محققان اسکاتلندی و کانادایی طی یک بررسی نشان دادند که راست نشستن فشار اضافی در ناحیه کمر ایجاد می‌کند.

این پژوهشگران بهترین وضعیت نشستن در پشت میز را حالتی اعلام کردند که در آن بدن کمی به سمت عقب متمایل می‌شود.همچنین بیان کردند که نشستن صحیح به کاهش دردهای ناحیه کمر کمک می‌کند.

 

صحیح و غلط نشستن

در این مطالعه بیماران را در سه وضعیت متعدد نشستن مورد بررسی قرار دادند:

وضعیت خمیده که در آن بدن به سمت جلو خم می‌شود به طوری که گویی روی میز خم شده است، وضعیت نشستن عمودی 90 درجه‌ای و وضعیت «راحت» که در آن در حالیکه پاها روی زمین قرار دارند، بدن کمی به عقب خم می‌شود و با ران‌ها زاویه 135 درجه می‌سازد (روی تصویر کناری کلیک کنید).

 

سپس اندازه‌های زوایای ستون فقرات، ارتفاع دیسک و حرکت نابجای دیسک ستون مهره‌ها را در این سه وضعیت بررسی کردند.

 

در این مطالعه بیشترین میزان حرکت نابجای دیسک در وضعیت عمودی نشستن 90 درجه‌ای و کمترین میزان حرکت نا به جای دیسک در وضعیت نشستن 135 درجه‌ای دیده شد که نشان می‌دهد نشستن در وضعیت راحت‌تر فشار کمتری بر دیسک‌های ستون مهره‌ها و ماهیچه‌ها و تاندون‌های مربوطه وارد می‌کند. در حالت خمیده نیز کاهشی در ارتفاع دیسک ستون مهره‌ها دیده شد.

 

محققان با بررسی تمامی ‌نتایج آزمایش اعلام کردند که حالت نشستن 135 درجه‌ای بهترین وضعیت برای کمر است و توصیه می‌کنند افراد این‌گونه بنشینند.

 

عوارض دو زانو نشستن

حتما شما هم شنیده‌اید که می‌گویند دو زانو نشستن باعث بروز آرتروز می‌شود. آیا چنین چیزی حقیقت دارد؟

این نوع نشستن باعث اعمال فشار زیاد به مفصل زانو شده و در طولانی مدت می‌تواند زمینه بروز آرتروز را فراهم کند. بنابراین از نشستن روی زمین خودداری کنید. البته ارتفاع مبل و صندلی نیز باید در حدی باشد که کف پا به طور کامل روی زمین قرار بگیرد.

 

صحیح نشستن موقع رانندگی

رانندگان باید مراقب سلامتی خود باشند. هنگام رانندگی سر و گردن تان را صاف نگه‌دارید. سرتان را به اطراف خم نکنید. طوری قرار بگیرید که گوش‌های‌تان در امتداد شانه‌هایتان قرار بگیرد.

صندلی را خیلی به عقب نخوابانید و خیلی هم به سمت جلو خم نشوید. پاها هم باید کشیده و در وضعیت راحتی قرار داشته باشد.

 

برخی رانندگان خودشان تغییراتی در صندلی ایجاد می‌کنند که ‌این تغییرات گاهی غیر اصولی است و به ستون مهره‌ها آسیب می‌رساند. توصیه می‌شود این تغییرات را فقط با مشورت پزشک ارتوپد و متخصص ارگونومی انجام دهید.

در ضمن بهتر است از رانندگی در طولانی مدت پرهیز کنید و پس از مدتی رانندگی، توقف کرده و استراحت کنید.

 

نکته دیگر اینکه کمربند ایمنی را فراموش نکنید.در ترمزهای ناگهانی و تصادفات شدید اگر از کمربند ایمنی به شکل صحیح استفاده نشود، صدمات شدیدی به ستون فقرات و دیسک‌های بین مهره‌ای وارد می‌شود.

گوشتکوب تراپی! برای درمان خار پاشنه

خار پاشنه‌ پا، یک زایده‌ استخوانی‌ در پاشنه‌ پا است که‌ باعث‌ بروز درد و مشکلاتی ‌در راه‌ رفتن‌ می شود و بهتر است فرد علائم و علت آن را بشناسد

راه رفتن زیاد روی سطوح سخت مانند سنگ و سرامیک به ایجاد خار پاشنه می‌انجامد و بهتر است برای راه رفتن بر روی سنگ و سرامیک از صندل استفاده شود.

خار پاشنه پا

خار پاشنه در اثر التهاب فاسیای کف پا (یک نوع رباط) ایجاد می‌شود که این امر سبب درد پاشنه می‌شود.

فاسیای کف پا، یک باند پهن است که در کف پا از پاشنه تا انگشتان پا کشیده می‌شود. التهاب طولانی مدت فاسیا می‌تواند باعث رسوب کلسیم در محل اتصال فاسیا به پاشنه پا شود. تجمع کلسیم به تنهایی دردناک نیست و درد، ناشی از کشیدگی فاسیا است.

علائم و نشانه ها

در مراحل اولیه‌ی خار پاشنه پا صبح‌ها یا پس از استراحت در زیر پاشنه احساس درد می‌کنید. درد پاشنه هنگام برداشتن اولین گام‌ها تشدید می‌شود اما پس از مدتی فعالیت کردن و گرم شدن تسکین می‌یابد.هنگام لمس کردن ناحیه دردناک، یک برجستگی استخوانی ملتهب را احساس می‌کنید.

درد خار پاشنه، به صورت دردی مبهم است، اما گاهی به صورت درد تیز حس می‌شود. محل احساس درد در مرکز پاشنه یا لبه داخلی آن است.

در برخی موارد، خار در عکس ساده رادیولوژی تشخیص داده می‌شود، اما فرد هیچ‌گونه علامتی ندارد.

شدت درد خار پاشنه در ابتدای صبح، بعد از بیدار شدن و نیز بعد از استراحت، بیشتر است و با راه رفتن کم می شود.

این درد، در اولین قدم بعد از استراحت طولانی مدت، بسیار دردناک است و علاوه بر این راه رفتن روی سطوح سخت و ناهموار و حمل اشیای سنگین، منجر به افزایش درد می‌شود.

علل خار پاشنه

خار پاشنه در اثر ایجاد فشار بر روی رباطی که از قوس کف پا حمایت می کند به وجود می آید.ایجاد فشار می توانند باعث ایجاد ترک های ریز در رباط شوند که می تواند منجر به درد و تورم شود . اگر شما اضافه وزن دارید  یا چاق  هستند در معرض خطر بالاتری برای ابتلا به التهاب غلاف  پلانتار قرار دارید

اضافه وزن، افزایش ناگهانی وزن در دوران بارداری، صاف بودن کف پا، مشکلات بیومکانیک ناهنجاری‌هایی که منجر به راه رفتن غیر عادی می‌شود نیز از علل مهم التهاب فاسیای کف پا است.

التهاب مفاصل، پوشیدن کفش نامناسب با پاشنه خیلی بلند و تنگ یا کفش بدون پاشنه و صاف از مهمترین علل و عوامل بروز خار پاشنه است.

 

درمان خار پاشنه

خار پاشنه معمولاً با درمان‌ محافظه‌کارانه‌ قابل‌ معالجه‌ است‌. درمانهای موثری برای این بیماری موجود می باشد که بهترین آنها استفاده از شاک ویو تراپی می باشد. شاک ویو با استفاده از امواج مافوق صوت (Ultra Sonic) درمان موثری را جهت رفع این عارضه ارایه می دهد. اگر درمانهای‌ محافظه‌کارانه‌ موفقیت‌آمیز نبود، خار پاشنه‌ را غالباً می‌توان‌ با جراحی‌ معالجه‌ کرد. درمان خار پاشنه پا به دو صورت عمل جراحی و بدون عمل جراحی است، درمان رایج خار پاشنه پا به صورت بدون جراحی است و کمتر از یک درصد بیماران نیاز به عمل جراحی دارند. اکثر بیماران با تجویز داروهای ضد التهاب، قرص پروفن و سیکلوفناک بر اساس شرایط معده و سیستم گوارش و کبدشان و در برخی مواقع با تجویز کورتون در ناحیه خار پاشنه پا بهبود می‌یابند. در واقع کاهش التهاب در رباط پلانتار بخش مهمی از درمان است.

- اولین قدم در درمان خار پاشنه، استراحت است. در بسیاری از موارد دیده شده که استراحت به تنهایی حتی دردهای شدید را از بین برده است.

 

- از ایستادن به مدت طولانی خودداری کنید.

 

- کاهش وزن در درمان خارپاشنه موثر است.

 

- استفاده از پد پاشنه: پد مخصوص خار پاشنه را از داروخانه تهیه کرده و به طور دائم در کفش خود استفاده کنید. پد، باعث کاهش فشار بر روی پاشنه و موجب بهبود درد پا خواهد شد.

 

- کشش فاسیای کف پا : یک باند پهن در کف پا زیر انگشتان پا قرار دهید و دو سر آن را در در دست گرفته، بکشید، به طوری که انگشتان پا به صورت نزدیک شوند. این وضعیت را به مدت سی ثانیه نگه دارید. هفت یا هشت مرتبه در روز، این کار را تکرار کنید.

 

- کشش تاندون آشیل: باید یک پا را جلوتر از پای دیگر قرار دهید، پای جلویی را از زانو خم کنید. دقت کنید که تماس کف هیچ یک از پاها نباید با زمین قطع شود. در این حالت باید در پشت ساق، احساس کشش کنید. این حالت را به مدت سی ثانیه نگه دارید و هفت یا هشت بار در روز انجام دهید.

 

- گرفتن خودکار با پا: یک خودکار را روی زمین قرار دهید و با پاها آن را از زمین بردارید، به‌طوری که کل انگشتان پا اطراف خودکار را بگیرد. برای پنج ثانیه خودکار را به همین حالت نگه دارید. انجام این کار، سه یا چهار بار در روز کافی است.

 

- نوشتن حروف الفبا: با انگشت بزرگ پا، حروف الفبا را در هوا بنویسید. این کار را سه بار در روز برای هر پا، انجام دهید.

 

- استفاده از آب گرم: استفاده از آب گرم بهترین و مؤثرترین روش است، به‌طوری که اگر هر روز عصر یا صبح یا قبل از بیرون آمدن از رختخواب، به مدت پانزده دقیقه پاهایتان را در آب گرم قرار دهید، سپس پای خود را خشک کرده و به مدت پنج تا ده دقیقه با گوشتکوب به ملایمت روی پاشنه پا بکوبید (مراقب باشید ضربه هایتان محکم نباشد)، می‌توانید تاثیر آن را مشاهده کنید.که به این عمل در اصطلاح عامیانه گوشتکوب تراپی نیز می‌گویند.

ممکن است در یکی دو روز اول فرد احساس کند که درد پاشنه اش بیشتر شده است که جای نگرانی نیست و باید یک هفته هر شب این کار را به صورت مداوم انجام دهد و در کنار آن به مدت 10 روز از داروهای ضد التهاب مانند قرص دیکلوفناک سدیم 50 میلی‌گرمی روزانه به مدت 2 قرص یکی بعد از صبحانه و یکی بعد از شام استفاده کند.

 

- استفاده از یخ: در یک لیوان بستنی، آب بریزید و در فریزر قرار دهید . پس از نیم ساعت یک چوب بستنی در لیوان قرار دهید و بگذارید کاملا یخ ببندد، سپس چوب بستنی را در دست گرفته و به صورت دایره‌های هم پوشان روی پاشنه پا بکشید، به طوری که هر دایره، نصف دایره قبل را بپوشاند.

 

- مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مثل بروفن، مفنامیک و ایندومتاسین تحت نظر پزشک، علایم را از بین برده و درد را به طور موقت کاهش می دهند، اما علت اصلی را از بین نمی‌برند.

 

- تزریق کورتیزون در صورت عدم بهبودی با روش‌های گفته شده قبلی استفاده می‌شود. کورتیزون داروی ضد التهاب است و از طریق کاهش التهاب پاشنه، موجب کاهش درد می‌شود، اما تأثیر آن موقتی است.

 

پس از بهبودی، از پد پاشنه و ورزش‌های کششی استفاده کنید.

مصرف چربی‌ها را کمتر کنید و ویتامین C بیشتری مصرف کنید

پیام نوروزی مقام معظم رهبری به مناسبت آغاز سال 1394

پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۳۹۴

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیام نوروزی خطاب به ملت ایران، سال ۱۳۹۴ را سال «دولت و ملّت، همدلی و همزبانی» نامگذاری کردند.
متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به شرح زیر است:

بسماللهالرّحمنالرّحیم
یا مقلّب القلوب و الابصار، یا مدبّر اللّیل والنّهار، یا محوّل الحول و الاحوال، حوّل حالنا الی احسن الحال.
السّلام علی فاطمة و ابیها و بعلها و بنیها.
آغاز سال مصادف است با ایّام شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها)؛ ارادت مردم ما به خاندان پیغمبر و دخت گرامی پیامبر اعظم اقتضائاتی دارد که یقیناً همه باید این اقتضائات را رعایت کنند و یقیناً رعایت خواهند کرد. امید است که این ایّام و این سال از برکات فاطمی سرشار و برخوردار باشد؛ و نام مبارک این بزرگوار و یاد ایشان تأثیرات عمیق و ماندگار خود را در زندگی مردم ما در سال ۱۳۹۴ بگذارد. و امیدواریم که این آغاز بهار طبیعت که آغاز سال نوی هجری شمسی است، برای ملّت ایران و برای همهی ملّتهایی که نوروز را گرامی میدارند مبارک باشد. سلام خاکسارانه عرض میکنم به ساحت حضرت بقیّة الله الاعظم (ارواحنافداه) و یاد امام بزرگوارمان و شهیدان را در این فرصت، گرامی میداریم و امیدواریم که ما را از برکات انفاس طیّبه و دعاهای ارواح مطهّر آن عزیزان برخوردار فرماید. یک نگاه اجمالی به سال ۱۳۹۳ میکنیم و نگاهی اجمالی به سال جاریای که در این ساعت شروع میشود. سال ۹۳ هم در عرصه‌ی داخلی و هم در عرصهی خارجی و بینالمللی برای کشور ما سال پرماجرایی بود؛ چالشهایی داشتیم، پیشرفتهایی هم داشتیم؛ ما در اوّل سال ۹۳ با توجّه به همین چالشها بود که عنوان سال را گذاشتیم «عزم ملّی و مدیریّت جهادی». با نگاهی به آنچه در سال ۹۳ گذشت، مشاهده میکنیم که عزم ملّی بحمدالله بُروز و ظهور داشت. ملّت ما عزم راسخ خود را هم در تحمّل برخی مشکلاتی که برای او وجود داشت نشان داد، هم در روز بیستودوّم بهمن، در روز قدس و در راهپیمایی عظیم اربعین این عزم را، این همّت را از خود بُروز داد و نشان داد. مدیریّت جهادی هم در برخی از بخشها بحمدالله بارز و آشکار بود. در آن بخشهایی که مدیریّت جهادی را انسان مشاهده کرد، پیشرفتها را هم در آنجا مشاهده کردیم. این البتّه توصیهی مخصوص سال ۹۳ نیست، هم عزم ملّی و هم مدیریّت جهادی برای امسال و برای همهی سالهای پیشرو برای ملّت ما مورد نیاز است.

 و امّا در سال ۹۴ آرزوهای بزرگی برای ملّت عزیزمان داریم که همهی این آرزوها هم دستیافتنی است. آرزوهای بزرگ ما برای ملّت در این سال، پیشرفت اقتصادی است؛ اقتدار و عزّت منطقهای و بینالمللی است؛ جهشهای علمی به معنای واقعی است؛ عدالت قضائی و اقتصادی است؛ و ایمان و معنویّت است که از همه مهمتر و پشتوانهی همهی آن سرفصلهای دیگر است. به نظر ما همهی این خواستهها و آرزوها دستیافتنی است؛ هیچکدام از اینها چیزهایی نیست که از ظرفیّت ملّت ایران و ظرفیّت سیاستهای نظام بیرون باشد. ظرفیّتهای ما بسیار زیاد است؛ در این زمینه حرفهای گفتنیای وجود دارد که انشاءالله به مهمترین آنها در سخنرانی عصر [شنبه] اشاره خواهد شد.

آنچه در این ساعت مایلم به ملّت عزیزمان عرض کنم این است که این ظرفیّت عظیم و مهم دستیافتنی است ولی شروطی دارد؛ یکی از مهمترین شروط عبارت است از همکاریهای صمیمانه میان ملّت و دولت؛ اگر این همکاری صمیمانه از دو سو شکل بگیرد، یقیناً همهی آنچه را که جزو آرزوهای ما است دستیافتنی است و آثار آن را مردم عزیزمان به چشم خواهند دید. دولت، کارگزار ملّت است؛ و ملّت، کارفرمای دولت است. هرچه بین ملّت و دولت صمیمیّت بیشتر و همکاری بیشتر و همدلی بیشتری باشد، کارها بهتر پیش خواهد رفت. باید به یکدیگر اعتماد کنند؛ هم دولت، ملّت را به معنای واقعی کلمه قبول داشته باشد و ارزش و اهمّیّت و تواناییهای ملّت را بدرستی بپذیرد، هم ملّت به دولت که کارگزار کارهای او است به معنای حقیقی کلمه اعتماد کند. من در این زمینه هم حرفهایی دارم و توصیههایی دارم که انشاءالله در سخنرانی به آنها اشاره خواهم کرد. لذا به نظر من امسال را باید سال همکاریهای گستردهی دولت و ملّت دانست؛ من این شعار را برای امسال انتخاب کردم: «دولت و ملّت، همدلی و همزبانی». امیدواریم این شعار در عمل تحقّق پیدا کند و هر دو کفّهی این شعار، یعنی ملّت عزیزمان، ملّت بزرگمان، ملّت با همّت و با شجاعتمان، ملّت بصیر و دانایمان، و همچنین دولت خدمتگزار بتوانند به این شعار به معنای حقیقی کلمه عمل بکنند و آثار و نتایج آن را ببینند.

از خداوند متعال پیشرفت همهی کارهای بزرگ کشور را درخواست میکنیم و توفیق خودمان را در خدمتگزاری از خدای متعال مسئلت میکنیم.
والسّلام علیکم و رحمةالله و برکاته